آموزش برنامه نویسی به بچه ها در 5 درصد مدارس اجرایی می گردد
به گزارش سیکانیوز، به گزارش خبرنگاران، پنجمین مراسم روز جهانی اینترنت امن تر (SID- Safer Internet Day) که در ایران با عنوان روز اینترنت پاک شناخته می گردد، با حضور رحمان عیسی زاده معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در یکی از دبیرستان های هوشمند تهران برگزار گردید.
اینترنت امن تر نیازمند رویکرد رفتاری خودآگاه است
در این مراسم جعفر زیاری مسئول برگزاری این رویداد ابراز داشت: در دومین روز از دومین هفته از دومین ماه سال میلادی همزمان با دویست کشور جهان ما هم در ایران روز اینترنت امن تر را جشن می گیریم. کمیسیون اروپا در سال 2004 این روز را نامگذاری کرد، با این رویکرد که اینترنت هم مانند هر ابزار دیگری مزایا و مخاطرات را در کنار هم دارد. مانند آتش که هم می تواند برای آشپزی و گرمایش به ما یاری کند و هم ممکن است عامل آتش سوزی گردد.
مسئول برگزاری روز اینترنت امن تر در ایران، توضیح داد: هر سال شبکه راهنمایی گر این پویش یک موضوع متفاوت را برای برگزاری این رویداد انتخاب می نماید تا توجه همگان از کاربران تا صاحبنظران را به یکی از چالش های فضای مجازی جلب کند.
وی گفت: سال های پیش تر موضوعاتی مانند قلدری آنلاین و شبکه های اجتماعی در دستور کار این شبکه بود، در سال 2010 با شعار فکر کن قبل از اینکه پُست بگذاری عرضه اطلاعات و تصاویر شخصی آنلاین مورد توجه نهاده شد و موضوع روز اینترنت امن تر در سال 2011 زندگی مجازی بود که با شعار این بیشتر از یک بازی است، این زندگی توست. مطرح شد و شعار چند سال اخیر همه با هم برای اینترنت بهتر است.
زیاری تاکید نمود: اینترنت پاک یا اینترنت امن تر صرفاً با ابزارها تأمین نمی گردد بلکه نیازمند اتخاذ یک رویکرد رفتاری است، رویکردی که در پی درک و شناخت درست تکنولوژی و چالش های آن است و ما در روز اینترنت امن تر در پی آگاهی بخشی برای نهادینه کردن یک رویکرد رفتاری هستیم.
بهره گیری از فناوری برای افزایش میانگین ضریب هوشی جامعه
رحمان عیسی زاده، معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از شاخص های پیشرفتگی کشورها جامعه اطلاعاتی است، اظهار کرد: در اجلاس سال 2018 چهار موضوع مورد توجه نهاده شد که یکی از آنها بحث آموزش و به ویژه نقش تکنولوژی های نوین در آموزش بود.
وی از یک مدل چهار وجهی در توسعه فناوری در جامعه یادکرد و گفت: نخستین وجه آن زیر ساخت است؛ مثلاً شاخص تعداد رایانه نسبت به تعداد افراد هر جامعه. در سال 2003 در بسیاری از کشورهای اروپایی مقدار داشتن رایانه به ازای هر نفر آنالیز شد به عنوان مثال در فنلاند به ازای هر 100 نفر 113 رایانه وجود داشت، در آمریکا به ازای هر 100 نفر 86 و در ایران همین الان در آموزش و پرورش به ازای هر 100 نفر کمتر از 4 رایانه وجود دارد.
وی اضافه نمود: در جهان حدود 500 میلیارد تجهیزات ارتباطی هوشمند به هم وصل هستند و در زمینه استفاده از سیستم های هوشمند طی این دو سال به دلیل شیوع کرونا و اجباری شدن آموزش آنلاین رشد بسیار زیادی در ایران داشته ایم. استفاده از گوشی هوشمند و تبلت در مدارس ممنوع بود، الان همان مسئولان می گویند چرا تبلت در اختیار حدود 3 میلیون دانش آموز نیست؟! این تغییر رویکرد یک پیشرفت است.
این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: شاخص دیگر نیروی انسانی است. الان بسیاری از جوانان متخصص نرم افزار در همین داخل ایران برای کشورهای خارجی کار می نمایند، این امکان را فناوری اطلاعات فراهم نموده است که محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته است.
عیسی زاده ابراز داشت: خوشبختانه در آموزش و پرورش بحث سواد دیجیتالی به زودی در 5 درصد مدارس ابتدایی شروع می گردد که این طرح به معنی یاددادن برنامه نویسی به بچه ها است که ضروری است در گام نخست معلم ها یاد بگیرند و توانمند بشوند.
وی سیاست های دولت برای پیشرفت فناوری در امر آموزش و بعلاوه نقش نهادهایی که می توانند فناوری را در زمینه توسعه به کار بگیرند، وجوه دیگر این مدل توسعه در حوزه جامعه اطلاعاتی مطرح کرد.
این مقام مسئول گفت: در آمریکا در دانشگاه هاروارد از حدود 55 سال پیش پروژه ای با نام پروژه صفر zero project اجرا نموده که به نقش فناوری اطلاعات در بالا بردن هوش جامعه می پردازد. میانگین هوش یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی کشورهاست. اینها با همین ابزار کوشش می نمایند جهان را تحت سلطه بگیرند.
وی اضافه نمود: در ایران میانگین هوش جامعه 84 است که از سطح میانگین کلی کشورها پایین تر هستیم، اما هرچه از فناوری در آموزش استفاده کنیم می توانیم سطح هوش را بالا ببریم.
منبع: خبرگزاری مهر