پیشنهاد تشکیل شورای اقتصاد و معیشت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

به گزارش سیکانیوز، وزیر اسبق آموزش وپرورش ضمن تاکید بر اینکه نیازمند تحول در آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان هستیم گفت: پیشنهاد تعیین ام این است که رئیس جمهور آینده، شورای عالی اقتصاد و معیشت آموزش وپرورش را تشکیل دهد.

پیشنهاد تشکیل شورای اقتصاد و معیشت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

محمود فرشیدی در گفت وگو با خبرنگاران، به تبیین چالش های پیش روی نظام تعلیم و تربیت پرداخت و اظهار کرد: یک مطالبه کلان که معلمان و جامعه فرهنگیان دارند و شاید کمتر به آن توجه شده باشد اصلاح نگاه دولتمردان و رئیس جمهور به معلم و آموزش وپرورش است.

وی اضافه کرد: این یک مسئله صنفی نیست که بگوییم معلمان مانند اقشار دیگر به دنبال حل مسائل معیشتی شان هستند؛ البته معیشت وسیله و مقدمه است اما همان طور که امام خمینی (ره) فرمودند معلمی پیشه انبیا است و یک درد مشترک میان شغل معلمی و انبیا وجود دارد. انبیا وقتی مردم به سراغشان نمی رفتند بسیار رنج می بردند، همین درد را فرهنگیان نیز دارند که چرا از ظرفیت بزرگ معلم و آموزش وپرورش آن گونه که باید استفاده نمی گردد.

وزیر اسبق آموزش وپرورش با بیان اینکه آموزش وپرورش کلید حل اساسی بسیاری از مسائل جامعه است گفت: آن چیزی که ما را رنج می دهد این است که معلمان می توانند به مثابه بازوی قدرتمندی باشند که پیشگیرانه مسائل را حل نمایند. به عنوان مثال در زمینه آسیب های اجتماعی اگر درست اقدام گردد می توان دانش آموزان را در برابر آسیب ها در مدرسه واکسینه کرد. یا در زمینه مالی اگر بخواهیم افراد جامعه تولیدنماینده باشند باید این انگیزه و مهارت را در دوران مدرسه در آنها نهادینه کنیم. در زمینه اشتغال هم همین طور و باید کارآفرینی را در دوران تحصیل به آنها بیاموزیم.

فرشیدی ادامه داد: برای برطرف مسائل جامعه باید از دوران مدرسه افراد را در جهت صحیح راهنمایی نموده و خودباوری را به آنها القاء کنیم. جامعه فرهنگیان این مطالبه کلان را دارند و معتقدند که کلید حل مسائل در آینده، امروز نزد آنهاست؛ اما قدر این ظرفیت دانسته نمی گردد. این در حالی است که بعد در آینده می خواهیم با معلول مبارزه کنیم. فکر می کنیم اگر امروز بودجه آموزش وپرورش را کم نموده و به ساخت راه و جاده بدهیم چه کاری نموده ایم، در حالی که در آینده باید هزینه های سنگین تری به علت عدم سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بپردازیم.

وی با اشاره به حاکمیتی بودن آموزش وپرورش که در قوانین بالادستی و سیاست های ابلاغی آمده است گفت: آموزش و پرورش انگونه نیست که مانند دستگاه های دیگر بتوان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

دبیر کانون تربیت اسلامی اضافه کرد: یک دغدغه دیگر در زمینه سند تحول بنیادین است که در تدوین و تصویب آن پیشگام بوده ایم و 10 سال قبل سند تحول را توسط کارشناسان آموزش وپرورش و دانشگاه و حوزه تهیه و تصویب کردیم، اما مسکوت ماند چون باوری به اجرای آن وجود نداشت. واقعیت این است که امروز کمتر کسی از آموزش وپرورش راضی است. نه دانش آموزان انگیزه های لازم را دارند و نه مدرسه، مدرسه زندگی است که هرکس می تواند توانمندی و استعدادش را به نمایش بگذارد.

فرشیدی با بیان اینکه هر دانش آموزی می تواند در حوزه استعدادی خویش شاگرد اول باشد اظهار کرد: اگر بستر رشد فراهم گردد هر دانش آموزی در جهت رشد خودش قرار می گیرد. امروز بیش از هر زمان دیگری احتیاج داریم که سواد رسانه ای را بیاموزانیم و دانش آموزان را در برابر آسیب های فضای مجازی واکسینه کنیم و استفاده صحیح از فضای مجازی را به آنها آموزش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر این گونه نیست، روزبه روز مربیان پرورشی بازنشسته می گردد و در دانشگاه فرهنگیان هم تربیت مربیان پرورشی پیش بینی نشده است. از سوی دیگر معلم هم گله مندی هایی دارد. معلم سواد آموز است و باید حداقل اطلاعات را در اختیار دانش آموز قرار دهد اما به دلایل مختلف این اتفاق به طور کامل نمی افتد و خانواده ها هم احساس می نمایند که آموزش وپرورش و مدرسه به معنایی، کم فروشی می نمایند. بنابراین خانواده ها ناچار هستند کمبودهای آموزشی فرزندشان را به طرق دیگری چون معلم خصوصی و ثبت نام در مدارس خاص جبران نمایند.

وزیر اسبق آموزش وپرورش با تاکید بر اینکه احتیاجمند تحول در آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان هستیم گفت: معلم با کودک یعنی پیچیده ترین موجود خلقت سروکار دارد. هرکسی نمی تواند معلم باشد. معلم باید ضمن برخورداری از توانمندی و استعداد درونی، دوره های لازم تخصصی را به مدت چهار سال در دانشگاه بگذارند. هرکسی لیسانس گرفته نمی تواند معلم باشد.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیروی شایسته معلمی مطرح نمود: وقتی دانشگاه فرهنگیان تضعیف گردد یعنی به منزلت معلم توهین شده است. با وزارتخانه ای با این عظمت روبه روییم که ویژگی ها و خصوصیاتش دیربازده بودن است و اثراتش نامحسوس است. اگر یک انسان پرورش یافته و یک انسان ضد اخلاق و خام را کنار هم بگذاریم از نظر ظاهری تفاوتی ندارند بلکه قلب و اندیشه آن هاست که پرورش یافته است یا خیر.

فرشیدی اضافه کرد: در بعضی کشورها تا 12 سال وزیر آموزش وپرورش را تغییر نمی دهند. وقتی طی هشت سال، پنج وزیر و سرپرست منصوب کردید این نوعی توهین به کار معلم و به این معنی است که کار شما تخصصی نیست و ندیمه بچه ها هستید و عیبی ندارد هر روز یک نفر وزیر باشد. اینجاست که به شخصیت معلم توهین می گردد. باید به منزلت معلمان توجه کنیم. باید معلمان قهرمان را به جامعه معرفی کنیم. در همین دوران کرونا معلمان از لحاظ پشتیبانی، تنها ماندند و امکانات لازم را نداشتند. این انتظار وجود داشت که یک مدیریت جهادی صورت گیرد.

دبیر کانون تربیت اسلامی ادامه داد: اگرچه خیلی معلمان کوشش خود را برای آموزش به وسیله شبکه مجازی به کار گرفتند و ایثار کردند و چند ماه در شرایط سخت در مدارس صعب العبور درس دادند اما این معلمان قهرمان آن طور که باید به جامعه معرفی نشدند.

وی با تصریح این مطلب که باید تحول را از مدرسه آغاز کنیم گفت: رئیس جمهور هر هفته در شوراهای مختلف مالی حضور پیدا می نماید اما یک بار هم در جلسه شورای عالی آموزش وپرورش شرکت ننموده است. در زمینه معیشت معلم هم بحث شده اما آن گونه که باید کار کارستانی صورت نگرفته است. یک بار گفتند پرداخت هماهنگ و امروز بحث رتبه بندی مطرح استد. ارتقای معیشت و رفاه معلم غیرممکن نیست و راهکارهای مختلفی را می توان برای این امر به کار بست و از ظرفیت درونی و بیرونی استفاده کرد.

فرشیدی اضافه کرد: همه فشار را روی بودجه نگذاریم و مسائل را حل کنیم. یکی از راهکارها، صندوق ذخیره فرهنگیان است که درست مدیریت نشد و در یک زمانی 14 هزار میلیارد تومان از اندوخته فرهنگیان مورد سوءاستفاده نهاده شد. چرا باید این طور باشد. دستگاه هایی که بانک دارند، برای کارکنان خود آورده می آورند؛ اما پولی که معلمان در صندوق گذاشته اند فقط سودش را می دهند و بهره ای از اصل پول و ارزش اضافه نموده آن دریافت نمی نمایند. به عنوان مثال معلمان باید در پتروفرهنگ سهامدار باشند نه اینکه فقط سود بگیرند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر دولت بها بدهد و دستور دهد شرکت های واردات و صادرات قراردادهای بیمه ای خود را با بیمه معلم ببندند، سودش عاید آموزش وپرورش می گردد. ضوابط، آیین نامه ها و راهکارهایی وجود دارد که بدون ورود به اصل بودجه آموزش وپرورش می توان امکان سودآوری برای آموزش و پرورش را فراهم کرد. قوانینی وجود دارد اما چون آموزش وپرورش قدرت ندارد نمی تواند آن ها را اجرا کند که از جمله آنها می توان به قانون الزام دولت به تأمین مسکن فرهنگیان اشاره نمود که بر حسب آن دولت باید 40 درصد مسکن های ساخته شده را برای فرهنگیان قرار بدهد. ضمن اینکه می توان ضوابط و قوانین جدیدی هم وضع کرد.

وزیر اسبق آموزش وپرورش در خاتمه پیشنهاد عملیاتی خود را نیز اعلام کرد و گفت: پیشنهاد معین ام این است که رئیس جمهور آینده شورای عالی اقتصاد و معیشت آموزش وپرورش را تشکیل دهد. بیش از 20 شورای عالی داریم که یکی هم می تواند این باشد و دولت از وزیر حمایت کند. کار وزیر تعلیم و تربیت است و اقتصاد نیست، قدرتش را هم ندارد و مشغله اش زیاد است. فعالیت مالی کار دولت است که با یاری وزرای مالی اش از این ظرفیت ها استفاده کند. دولت باید پشت آموزش وپرورش باشد. پیشنهاد معینم همین است که رئیس جمهور این شورا را ایجاد کند و وزیری از جنس معلمان منصوب کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: cicanews.ir شناسه مطلب: 725

به "پیشنهاد تشکیل شورای اقتصاد و معیشت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تشکیل شورای اقتصاد و معیشت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید