کوشش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید
به گزارش سیکانیوز، خبرنگاران/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با اشاره به لزوم توجه به نورپردازی و معماری نور در این مجموعه، کوشش برای رونق گردشگری شبانه از تخت جمشید با در نظر دریافت مسائل و جنبه های مختلف را یادآور شد.
به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تاثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات جهانگردی با ایراد سخنرانی متخصصان این حوزه و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کارشناسان، مدیران اقامتگاه ها با هدف فرهنگ سازی و تعریف راستا آینده صنعت جهانگردی در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید، برگزار گردید.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ظرفیت های بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد، گرچه نسبت به این مجموعه نوعی شناخت همگانی وجود دارد اما شناساندن ابعاد مختلف تاریخی و تمدنی این اثر و دیگر آثار تاریخی واقع در حریم تخت جمشید برای جذب بهتر و بیشتر جهانگردان، احتیاجمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.
حمید فدایی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف جهانگردی، گفت: می توان ظرفیت های شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه ریزی و فعال کرد، این اقدام می تواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تاثیر گذار باشد. البته عملی کردن این مهم، ایجاد و ارتقاء زیرساخت ها را احتیاج دارد.
او با بیان اینکه موضوع نور در ارتقا کیفیت بصری محوطه ها و ارایه تجربه ای نوین به مخاطبین، جزو مهمترین مولفه ها در ترویج بازدید شبانه است، گفت: تخت جمشید از نخستین محوطه هایی ست که برنامه نور و صدا از شروع دهه پنجاه خورشیدی در آن اجرا شد که یک برنامه فصلی بود، با توجه به درخواست های مکرر، ضرورت اجرای این پروژه با ایجاد زیرساخت های لازم و در نظر دریافت حساسیت های حفاظتی و ایمنی و ... و تدوین و انجام یک برنامه ثابت احساس می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، خاطر نشان کرد: با در نظر دریافت مسایل حفاظتی، راهنمایی جهانگردان با ایجاد راستاهای تعریف شده جهانگردی از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و به ویژه نورپردازی تاثیر شگرفی در راهنمایی مطلوب جهانگرد و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقای کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد اضافه کرد.
همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی نیز در این نشست با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، اعلام کرد: نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشته ای تعریف نشده است که در این باره ما با چالش هایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشته های مرتبط روبرو هستیم و دانشگاه ها و مجامع حرفه ای نیز در این خصوص می توانند تاثیر بسیار خوبی بر این فرایند داشته باشند.
وی ادامه داد: در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی می پردازد اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازی ها لحاظ و بدان توجه می شود.
قشقایی گفت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تامین عملکردهای چشمی میبایست به عنوان تکمیل نماینده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد. بومی سازی استاندارد ها در مقررات ملی هم باید با توجه به ویژگی مختلف از شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.
عضو حرفه ای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تاکید بر اینکه مسائل رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و رویکردها نسبت به این موضوع است، اضافه کرد: نورپردازی ها باید با توجه به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربری های متعدد باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آن ها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا شود.
همراه قشقایی با بیان اینکه هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه صرفا چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام، اظهار داشت: طرح جامع نورپردازی در مجموعه های مختلف می تواند از اعمال نظرات سلیقه ای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخش های مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیبایی شناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.
یک متخصص مدیریت بازاریابی نیز با اشاره به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر جهانگردی آثار تاریخی، گفت: با وجود آنکه در جهان 80 تا 90 درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ارائه می شود اما ما با داشتن مجموعه های منحصر به فردی چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و مالی نسبت به این امر، بی بهره ایم.
محمدمهدی ابراهیمی اضافه کرد: تلفیقی از علوم مختلف برای خروجی بهتر به لحاظ افزایش بهره وری از لحاظ درآمد زایی و ارزش اضافه کرده ای که حوزه جهانگردی می تواند ایجاد کند، راستا بهتری را برای آینده صنعت جهانگردی ترسیم خواهد نمود.
ابراهیمی با بیان اینکه جهانگردی ارائه کالا نیست، گفت: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر به وسیله موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات مالی با شاخص های فرهنگی یا دیدگاه های مخاطبین شکلی مناسب تر پیدا می نمایند و تخت جمشید به عنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعه های جهانگردی دارد می تواند در رابطه اثربخشی لازم خود را داشته باشد.
این متخصص مدیریت بازاریابی گفت: با توجه به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، لذا میتوان گفت امکان ارتقاء در امد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه موضوع نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب جهانگردی است اما استانداردهایی بین المللی برای بهره دریافت از سایر ابزارها وجود دارد.
ابراهیمی با اشاره به اهمیت خسارتهای وارده شده به واسطه شیوع کرونا به بخش جهانگردی، گفت: مفهوم جهانگردی و تعریف آن به عنوان صنعت، مدیریت صنعت جهانگردی یا باز هم فراتر، سیاست هایی که باید بر مدیریت صنعت جهانگردی حاکم باشد و همچنین داشتن استراتژی ها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم برای پایداری صنعت جهانگردی، محسوب می شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا