پیشرانه XUP به انتها عمرش نزدیک شد ، ایران خودرو از سری XU دل می نماید؟

به گزارش سیکانیوز، پیشرانه XUP بازنشسته می گردد؟ جایگزین این موتور بهینه شده چیست؟ معنای قانون نو سبد مصرف سوخت برای خودروسازان چیست؟

پیشرانه XUP به انتها عمرش نزدیک شد ، ایران خودرو از سری XU دل می نماید؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: پیشرانه XUP فقط تا سال 1404 می تواند استاندارد مصرف سوخت را پاس کند. هر چند این موتور قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی خواهد بود. اما به نظر می رسد این پیشرانه به انتها عمر خود نزدیک است.

یک منبع مطلع در این زمینه به بیت ران گفت : موتور XUP تا سال 1404 توان پاس کردن استانداردهای آلایندگی را دارد. اما با قوانین فعلی قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت نیست. هر چند مطابق استاندارد 4241 ممکن است مشمول قانون مصرف سوخت سبدی گردد.

وی ادامه داد: در استاندارد 4241 مصرف سوخت خودرو سبدی است و زیر ساخت های آن در وزارت صمت در حال ایجاد است. در واقع خودروسازان می توانند با استفاده از موتورهای کم مصرف، به فراوری بعضی موتورهای پر مصرف هم ادامه دهند. اینجا در واقع مجموع مصرف موتورهای یک خودروساز مد نظر قرار می گیرد. به همین دلیل موتور XUP تا سال 1404 باید معین تکلیف گردد. یا باید با استفاده از موتورهای کم مصرف مانند TU3 آن را بالانس کرد یا جریمه مصرف بالا را پرداخت کرد و یا پیشرانه را 16 سوپاپ و دارای VVT کرد.

پیشرانه XUP یک پیشرانه هشت سوپاپ 1.8 لیتری بهینه شده موتور XU7 است که قادر به فراوری 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتون متر گشتاور است. سوختن واشر سر سیلندر و هشت سوپاپ بودن همچنان از مسائل اصلی این موتور هستند. هر چند این موارد تا حدودی اصلاح شدند.

تکلیف پیشرانه XUP چیست؟

با توجه به موارد ذکر شده ایران خودرو چند گزینه پیش رو دارد. پرداخت جریمه مصرف سوخت بالا و تداوم فراوری موتور فعلی، 16 سوپاپ کردن آن یا بالانس مصرف سوخت با استفاده از موتورهای کم مصرف.

به نظر می رسد فراوری مجدد پیشرانه کم مصرف TU3 نیز گامی در جهت بالانس سبد سوخت ایران خودرو باشد.

اما راهکار دیگری مانند جایگزین کردن XUP با پیشرانه TU5P هم وجود دارد که احتمالا جزو گزینه های ایران خودرو هم هست. اما به نظر می رسد چند انتخاب داشتن برای XUP تصمیم گیری برای ایران خودرو را سخت کند.

گفتنی است با انجام بعضی تغییرات و اصلاحات روی پیشرانه XUP، قدرت و گشتاور آن به ترتیب 10 اسب بخار و 13 نیوتون متر نسبت به موتور XU7 افزایش یافت.

بعلاوه با تغییراتی در سیستم خنک کاری پیشرانه XUP ایراد بزرگ سوختن واشر سر سیلندر هم تا حدودی بهبود یافت. اما هشت سوپاپ بودن و در پی آن راندمان پایین و مصرف سوخت بالا همچنان دلایلی محکم برای کنار گذاشتن این موتور به وسیله ایران خودرو هستند.

برای مثال موتورهای EF7 و TU5P با حجم کمتر قادر به فراوری 16 اسب بخار قدرت و حدود پنج نیوتن متر گشتاور بیشتر نسبت به XUP هستند. در حالی که مصرف سوخت و آلایندگی کمتری هم دارند.

مشکل بزرگ دیگر موتور XUP الزام به استفاده از روغن 0W20 در آن است که از قیمت بالاتری نسبت به روغن های 10W40 برخوردار است.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو معین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 5 مرداد 1402 بروزرسانی: 5 مرداد 1402 گردآورنده: cicanews.ir شناسه مطلب: 1327

به "پیشرانه XUP به انتها عمرش نزدیک شد ، ایران خودرو از سری XU دل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرانه XUP به انتها عمرش نزدیک شد ، ایران خودرو از سری XU دل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید