حقیقت پنهان بدترین سقوط های هواپیما در جهان
به گزارش سیکانیوز، بدترین سقوط های هواپیما
از زمان آغاز به کار صنعت هواپیمایی تا به حال، سقوط های متعددی رخ داده که شاید همین هم باعث بهبود امنیت پرواز تا حدی شده که سال 2017، هیچ گونه سقوطی از سوی یک هواپیمای مسافربری جت نبوده است. اما بدترین سقوط های هواپیما که تا سال ها فکر مردم را درگیر کرد، هرچقدر هم این صنعت بیش از پیش امن گردد، شاید از یاد ما نرود. خبرنگاران در ادامه این متن می خواهد حقیقت پشت 6 مورد از بدترین بدترین سقوط های هواپیما را فاش کند؛ با ما همراه باشید.

تعداد کشته شدگان: 346
فاجعه فرودگاه تنریف | Tenerife Airport Disaster
تاریخ: 3 مارچ 1974
نویسنده و خلبان، پاتریک اسمیت، از حادثه ای که در فرودگاه شمالی تنریف (قبلا به نام Los Rodeos بود) رخ داد، اینطور نوشت: بزرگ بودن حادثه خودش گویای همه چیز است، اما چیزی که فراموش نشدنی است، مجموعه ای عجیب از نزاع ها و وقایع پیش از آن است. این حادثه 40 سال پیش رخ داد که در آن که دو بوئینگ 747، یکی متعلق به KLM، یکی دیگر متعلق به پن امریکن، در یک باند مه آلود با هم برخورد کردند.
هیچکدام از این دو هواپیما قرار نبود که در این فرودگاه باشند، هر دو از لاس پالماس در جزیره ای نزدیک گران کاناریا به اینجا منتقل شده بودند، چرا که یکی از جدایی طلبان جزیره قناری در گل فروشی فرودگاه یک بمب کار گذاشته بود. برخورد هنگامی رخ داد که هواپیمای KLM بدون اجازه ترخیص اقدام به تیک آف کرد و در همان حال هواپیمای پن امریکن که درست در همان فرودگاه در حال شتاب گرفتن بود، راهی که باید در آن می پیچید را رد کرد.
همانطور که هواپیمای 747 شرکت KLM در مه دیده شد، آغاز به یک تیک آف نادرست کرد که با ارتباطات ضعیف با برج مراقبت بود، صدای خلبان اینگونه ضبط شده است:
- اون اونجاست… نگاش کن. خدایا… اون لعنتی داره میاد!
KLM کوشش کرد تا از جلوی پن امریکن کنار بکشد اما نتوانست و در نهایت برخورد شدیدی بین آن دو رخ داد. هیچکدام از سرنشینان KLM زنده نماندند اما از 396 مسافر پن امریکن، 61 نفر نجات پیدا کردند.
تعداد کشته شدگان: 346
پرواز شماره 981 ترکیش | Turkish Airlines Flight 981
تاریخ: 3 مارچ 1974
نقص طراحی در داگلاس DC-10 منجر به سقوط هواپیمایی با 335 مسافر و 11 خدمه در جنگل Ermenonville در شمال پاریس شد. حدودا 10 دقیقه بعد از اینکه هواپیما از فرودگاه اورلی تیک آف کرد، درب محفظه عقب سمت چپ به علت مشکل بسته شدن چفت ها باز شد؛ این اتفاق منجر به انفجاری در داخل کابین، کم شدن فشار هوا و قطع کابل های اتصال عرشه پرواز با بخش های فنی هواپیما و دو موتور شد.
دماغه هواپیما شیب تندی رو به پایین گرفت و سرعت آن به همین دلیل زیاد شد، خلبان نتوانست کنترل هواپیما را بر عهده بگیرد و در نهایت این پرواز با درخت های جنگل با سرعت 490 مایل در ساعت برخورد کرد. بعد از این برخورد که یکی از بدترین سقوط های هواپیما نام گرفت، مکانیزم قفل درهای بخش بار، مجددا طراحی و مهندسی شدند. این سقوط یکی از مرگبارترین سقوط ها بدون حتی یک نفر نجات یافته، بدترین سقوط در خاک فرانسه و دومین سقوط وحشتناک در اروپا لقب گرفت.
تعداد کشته شدگان: 349
برخورد هوایی چرخی دادری | Charkhi Dadri mid-air collision
تاریخ: 12 نوامبر 1996
بدترین سانحه هوایی که در آسمان رخ داد، به خاطر برخورد پرواز 763 سعودی و پرواز 1907 هواپیمایی قزاقستان در آسمان شهر چرخی دادری در شمال هند بود. بوئینگ 747 هواپیمایی سعودی قصد پرواز به ظهران از دهلی را داشت، در حالی که هواپیمای ایلیوشین ایل-76 قزاقستان که از چیمکند آمده بود، قصد فرود در فرودگاه دهلی را داشت که این اتفاق رخ داد. این دو هواپیما در جهت و در آسمان با هم برخورد کردند و 312 نفر از هواپیمای اولی و 37 نفر از دومی، کشته شدند.
این سقوط زمانی رخ داد که هواپیمای ایلیوشین برای کم کردن ارتفاع به 15 هزار پایی اجازه گرفت، اما ارتفاعش کمتر شد و به 14500 پایی رسید و این در حالی بود که بوئینگ 747 در جهت مخالف ارتفاع گرفت. در آن موقع، مسئولین برج مراقبت توانستند به آن دو اخطار بدهند، اما کار از کار گذشته بود و نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده ای نداشت.
دم هواپیمای قزاقزستان بال هواپیمای سعودی را تخریب کرد و طی آن هر دو هوپیما به سرعت ارتفاع از دست دادند و این سقوط مرگبار رخ داد. پس از آنالیز های بیشتر، فاکتورهای مختلفی پیدا شدند که علت این برخورد بودند که از جمله آن ها می توان به ناتوانی خلبان هواپیمایی قزاقستان در دنبال کردن قوانین برج مراقبت را نام برد.
تعداد کشته شدگان: 520
پرواز شماره 123 ژاپن ایرلاین | Japan Airlines Flight 123
تاریخ: 12 آگوست 1985
یکی دیگر از بدترین سقوط های هواپیما مربوط به هواپیمایی ژاپن بود که به وسیله یک بوئینگ 747 پرواز و در کوه تاکاماگاهارا در مرکز ژاپن رخ داد. وقتی هواپیما به صورت مارپیچ از کنترل خارج شد، بال آن با یال کوه برخورد کرد، سپس چرخید و با پشت فرود آمد که در نتیجه آن یک انفجار در پشت هواپیما رخ داد. همه این ها به خاطر یک تعمیر نادرست بود که 7 سال پیش اجرا شده بود.
خلبان بعد از بروز این مشکل فنی توانست 32 دقیقه هواپیما را در هوا نگه دارد، زمانی که حتی در شبیه سازی های پرواز نتوانستند آن را انجام دهند، اما فاجعه رخ داد و این هواپیما به کوه برخورد کرد. امروز روی این کوه، آثاری از این برخورد دیده می گردد و بعلاوه موزه ای نیز به این سقوط اختصاص داده شده که در آن نامه ها و آخرین یادداشت های مسافران به عزیزانشان نمایش داده می گردد.
البته در این حادثه، 4 مسافر که هر 4 تای آن ها خانم بودند نجات یافتند که در ردیف های وسط نشسته بودند. بعضی از کارشناسان می گویند که اگر تیم های نجات زودتر به محل حادثه رسیده بودند، افراد بیشتری می توانستند نجات پیدا نمایند. یک ماه پس از این حادثه، یک مقام رسمی نگهداری خطوط هوایی ژاپن خودکشی کرد.
منبع: telegraph.co.uk
منبع: الی گشت