خبرنگاران مسکو: برای احیای برجام نهایت کوشش را می کنیم

به گزارش سیکانیوز، مسکو - خبرنگاران - سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور گفت: مسکو حداکثر کوشش خود را برای یافتن راه چاره قابل قبول در خصوص احیای برجام بکار می گیرد.

خبرنگاران مسکو: برای احیای برجام نهایت کوشش را می کنیم

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، ریابکوف که روز سه شنبه به نمایندگی از روسیه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام شرکت داشت به ریانووستی گفت: برای حل و فصل شرایط برجام، به اراده سیاسی عظیم احتیاج است.

معاون وزیر خارجه روسیه در مورد نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین و شروع فعالیت دو گروه کاری برای حل و فصل شرایط برجام توضیح داد: در این زمینه روسیه حداکثر کوشش خود را برای یافتن راهکار قابل قبول بکار می گیرد.

وی گفت، ارزیابی دیروز (دوشنبه) وزارت خارجه آمریکا درباره فرایند احیای برجام که آن را سخت توصیف نموده بود می پذیرد.

وی ادامه داد: اولا به این دلیل که هیچ گونه اعتمادی میان تهران و واشنگتن وجود ندارد و بدیهی است که چنین اعتمادی نمی تواند وجود داشته باشد.

معاون وزیرخارجه روسیه گفت: به همین خاطر دستیابی به هر گونه توافق بسیار سخت است. ثانیا اینکه اقدامات احتیاج به راستی آزمایی دارند که مساله ای بسیار حساس و پیچیده است.

ریابکوف اضافه نمود: حتی بدون این هم فرایند بسیار سخت است زیرا از شاخص های اولیه برجام بقدری انحراف انجام شده که بازگشت به حالت اولیه احتیاج به اراده سیاسی عظیم دارد.

وی یادآوری کرد: ایران اعلام نموده است که بازگشت به برجام باید در یک وهله صورت گیرد به این صورت که تدابیری برای بازگشت مورد توافق قرار گیرد و آمریکا و ایران آن را بکار گیرند. پس از دستیابی به توافق، مرحله اجرای تدابیر فرا می رسد.

وی با بیان اینکه به عقیده مقام های ایرانی این فرایند نباید ادامه دار باشد، اضافه نمود: فرض را بر این می گیریم که این گونه باشد اما رسیدن به چنین مرحله ای احتیاج به کوشش های گسترده دارد.

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت هایی از گروه کشورها 4+1 و همچنین ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار گردید.

مسئولیت هیات ایرانی را عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران برعهده داشت و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور پیدا کرد.

همچنین نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این جلسه شرکت کردند.

ریابکوف در ادامه درخصوص فرایند توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام گفت: نمی خواهم در مورد مدت زمانی که توافق در مورد این فرایند احتیاج دارد پیشگویی کنم. اعضای دو گروه کارشناسی به این امر می پردازند.

وی گفت: مسائل در مورد بازگشت برجام در شرایط کنونی چندان روشن نیست اما ما به عنوان عضو مسئولیت پذیر برجام حداکثر کوشش ها را برای تسریع در یافتن راهکار های مربوطه بکار می گیریم.

مذاکره نماینده ارشد هسته ای روسیه توضیح داد: در طول روزهای هفته گذشته در فرمت های مختلف و گفت وگوهای تلفنی و وبینارها به این مسائل پرداختیم و ایده های خود را با همه ازجمله ایران و آمریکا در میان گذاشتیم.

دور نخست مذاکرات پس از گذشت یک ساعت به سرانجام رسید و دو طرف توافق کردند که ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پی گرفته گردد.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پس از سرانجام این نشست در حساب توییتری خود نخستین جلسه را سازنده توصیف کرد و اضافه نمود: اتحاد و اشتیاق برای ایجاد یک فرایند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها وجود دارد. من به عنوان هماهنگ نماینده، تماس های جداگانه خود را اینجا در وین با تمام طرف های مربوطه، از جمله ایالات متحده شدت خواهم بخشید.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین نتیجه نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام را موفقیت آمیز خواند.

به گزارش خبرنگاران، اولیانوف در توئیتی نوشت: دو گروه در سطح کارشناسی پیرامون برطرف تحریم ها و مسائل هسته ای موظف شدند تا گام های لازم از سوی تهران و واشنگتن را در مورد اجرای کامل برجام شناسایی نمایند.

وی اضافه نمود که کار رایزنی بین گروه های تخصصی شروع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cicanews.ir شناسه مطلب: 622

به "خبرنگاران مسکو: برای احیای برجام نهایت کوشش را می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسکو: برای احیای برجام نهایت کوشش را می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید